Hur du lär dig att fixa med bilen: Nybörjarguide

Om du någonsin har fått en dyr räkning från en bilverkstad, så kommer du troligen att förstå behovet av att veta hur man fixar enklare grejor med bilen själv. Föreställ dig att du vaknar väldigt sent till jobbet en måndagsmorgon och upptäcker att ett av dina däck är punkterat.

Det som är en fördel, är att vem som helst kan lära sig grunderna för att fixa en hel del enklare grejor med bilen oavsett deras tidigare kunskaper.

Så här lär du dig att fixa enklare bilproblem om du är nybörjare:

  1. Lär dig de grundläggande bildelarna.
  2. Ta reda på de nödvändiga reparationsverktygen.
  3. Ta reda på när du ska byta ut slitna delar.
  4. Utarbeta en underhållsrutin för bilen.
  5. Lär dig de vanliga bilproblemen du kan fixa själv.

Eftersom du nu har tagit ett djärvt steg för att lära dig att fixa med bilen så är du halvvägs där. När du blir mer bekant med ditt fordon blir det enklare att tidigt upptäcka förändringar som inträffar i dess funktion och du kan se till att de åtgärdas innan de blir alltför kostsamma.

Låt oss börja.

Lär dig de grundläggande bildelarna

1. Lär dig de grundläggande bildelarna

Bilen har en hel del olika delar som är kombinerade för att bilda ett komplett fordon. Bilen består av olika enheter som hjälper den att fungera väl. Statistik visar att en bil består av cirka 30 000 enskilda delar och dessa delar är på olika sätt beroende av varandra. När du har lärt dig de grundläggande bildelarna, och du kan identifiera dem, så kommer du enklare att förstå vad som eventuellt är fel med din bil.

Här är de grundläggande bildelarna:

Motor: Motorn är kärnan i bilen, och man kan kalla den hjärtat i en bil på grund av dess funktioner. Hur väl bilen fungerar beror till största delen på motorn eftersom motorn ger bilen kraften som behövs för att köra.

Batteri: Batteriet är en av de kritiska komponenterna i bilen som bland annat startar ditt fordon. Utan batteriet skulle bilen inte kunna starta, och det är absolut nödvändigt att se till att batteriet alltid är i ett gott skick.

Generator: Generatorn är en av de funktionella delarna av en bil som genererar ström till komponenter som behöver el i fordonet. Den laddar även batteriet medan bilen är i rörelse och levererar ström till delar av bilen som bromsljus, blinkers, strålkastare och radion. En bil kan ofta fortfarande köras om generatorn är dålig, men bilen använder då även ström som tidigare lagrats i batteriet och det kommer inte att fungera någon längre tid.

Kylare: Kylarens funktion är att kyla ner värmen som genereras från bilens drift. På grund av friktion när motorns delar glider mot varandra så orsakas det en värmeutveckling. Kylaren finns mestadels framtill i motorrummet där vattnet i den kyls ner av luften vid körning.

Bromssystemet: Bromsen är en anordning som används för att stoppa eller förhindra en bils rörelse. Den används i flera situationer, för att reglera hastigheten i trafiken, vid parkering, stopp vid järnvägskorsningar och vid många andra tillfällen. Det är en av de viktigaste säkerhetsfunktionerna i alla bilar.

Transmission: Detta inkluderar bilens växelsystem och består av olika växlar som reglerar fordonets hastighet. Det finns i regel fem-sex växlar i en manuell bil och automatiska bilar har oftast 3-4 växlar, men det finns även bilar som har en 6- eller 8-växlad automatlåda.

Stötdämpare: Dessa är placerad på undersidan av bilen, och deras funktion är att göra bilen stabil att köra även på dåliga vägar. De gör också körningen mer bekväm eftersom du inte kommer att känna av ojämnheter på vägen lika mycket när du kör. Stötdämparna dämpar till exempel effekten av vägbulor och hål på vägbanan.

Ljuddämparen: Ljuddämparen är en kammare av metallramar som dämpar alla ljud som produceras av bilmotorn.

Bränsletank: Detta är lagringsanläggningen för bensin eller diesel i bilen, som är nödvändigt för att driva fordonet.

Ta reda på de nödvändiga reparationsverktygen

2. Ta reda på de nödvändiga reparationsverktygen

Verktyg är viktiga, och de kommer väl till pass när du lär dig hur man fixar med bilar. Du kan omöjligt fixa en bil med dina bara händer eller utan att använda något verktyg.

Men du behöver förmodligen inte skaffa en hel uppsättning med verktyg som den du ser i bilverkstäder. Allt du behöver är en del viktiga verktyg och grundläggande kunskap om vad du ska använda när du fixar med din bil.

Låt oss ta en titt på de grundläggande verktygen du behöver:

Domkraft: En domkraft är standardutrustning och ska alltid finnas i din bil, eftersom den är användbar om du till exempel får en punktering när du är ute och kör. I fallet med ett punkterat däck så behöver du domkraften för att lyfta bilen så att du kan byta till ett reservhjul på ett korrekt och säkert sätt.

Skruvmejsel: Detta verktyg är mycket användbart för många olika ändamål, och det finns i många typer med olika former på spetsen. Spetsarna används för att skruva loss och dra åt många olika typer av skruvar, därför är det viktigt att ha en uppsättning av dem för att ha ett brett utbud av olika alternativ som du kan välja mellan. Det kan vara praktiskt att ha en skruvmejsel med en passande spets när man försöker lossa skruvar eller dra åt dem.

Tång: Tänger finns också i många olika storlekar och utföranden, och deras primära syfte är att kapa av ledningar eller kablar när du behöver arbeta med de elektriska delarna i din bil.

Smörjmedel och rengöringsmedel: Dessa är vätskor som används för att smörja och rengöra vissa delar av bilen. Om du inte använder ett smörjmedel kan det orsaka mycket onödigt slitage på delarna i bilen. Ett smörjmedel är en vätska som är tjockare än vatten som används för att minska friktionen mellan glidande metaller medan rengöringsmedel inte är lika tjocka som smörjmedel eftersom de är avsedda att rengöra delar från rost och smuts.

Skiftnycklar: Att ha ett skiftnyckelset är också avgörande för att fixa med din bil, och det ger verkligen ett mervärde till din verktygssats. En skiftnyckel används för att dra åt eller ta bort bultar i bilen. Det kan finnas en lös bult som måste fixas i din bil, kontrollera det och använd en skiftnyckel av önskad storlek för att dra åt den.

Handskar: Handskar är viktiga för att skydda dina händer och hålla handflatorna rena från smuts och fläckar när du fixar med din bil. Latexhandskar är engångshandskar och bekväma att använda. Handskar är dock inte nödvändiga om du inte vill använda dem, men de kan vara praktiska om du måste åtgärda nägot problem med bilen, framförallt när du är ute och kör.

Buntband: Buntband fungerar som en hållare för ledningar och kablar och håller dem snyggt och prydligt på plats. Lösa ledningar kan orsaka olyckor och buntband ser till att de sitter där de ska.

Gummiklubba: Denna kommer till användning när du har en bult som sitter hårt fast. När du smäller till bulten med denna hammare så utvecklas det värme som gör att den kommer att lossna lättare, och det kan förhindra att du skadar bulten om du tar i för hårt med en skiftnyckel.

Multimeter: En multimeter är viktig för att kontrollera om det finns strömförande ledningar, vilket gör att du inte behöver gissa om en ledning är strömförande eller inte. Så vill du förhindra att du får en stöt av att hantera en strömförande kabel, så testa den först med en multimeter.

Spilloljedunk: En spilloljedunk vild oljebyte förhindrar att olja droppar på ditt garagegolv, vilket inte ser så trevligt ut och kan vara mycket svårt att rengöra. Du kan i nödfall använda en kraftig kartong istället om du inte har en spilloljedunk till hands.

Ta reda på när du ska byta ut slitna bildelar

3. Ta reda på när du ska byta ut slitna delar

På grund av konstant bilanvändning så kan vissa delar av fordonet skadas eller slitas och behöva bytas ut.

Att fråga en professionell bilmekaniker eller annan kunnig person när man ska byta ut slitna delar är ett av sätten att lära sig själv hur man fixar med bilar. Det är också viktigt för en smidig och säker körning.

Följande är delar som ofta behöver bytas ut:

Bromsbelägg: Bromsbeläggen kan slitas ut på grund av att bromsen ständigt trycks ned, så du bör byta ut dem vart tredje till vart sjätte år, eller 40 000 till 80 000 km. Det kan behöva göras oftare om bilen används för ett tyngre ändamål, som kommersiellt bruk. Eller, om du ständigt åker nerför backar och använder bromsarna mycket, då kan du behöva byta ut dem betydligt tidigare.

Olja och oljefilter: Oljefiltret hjälper till att filtrera bort smuts och rost i oljan. Du kan behöva byta olja och oljefilter var 3:e till 6:e månad om du kör mycket. Men, om du inte kör så ofta, så se åtminstone till att byta olja och filter var 10 000-15 000 km.

Luftfilter: Luftfiltret kan behöva bytas ut vart tredje till vart fjärde år om du inte så ofta kör på dammiga vägar, för gör du det så kan det behövas betydligt tätare byten.

Däck: Däcken kan behöva bytas varje år, men kan det kan räcka att du gör det vart tredje eller fjärde år, det beror helt och hållet på hur mycket du kör. Men kontrollera däcken regelbundet och om slitbanan är nedsliten så bör du byta ut dem.

Bilbälten: Du bör byta ut dina bilbälten om de visar tecken på att vara slitna.

Tändstift: Tillverkarens rekommendation för din bilmodell avgör hur ofta du ska byta tändstiften. De flesta tillverkare rekommenderar dock att du byter tändstift efter cirka 45 000 km.

Bränslepump: Bränslepumpen kan hålla under hela bilens livstid men kan skadas av saker som smuts som samlas inuti bränsletanken. Att köra på en låg nivå med bränsle i tanken kan bidra till snabba skador på bränslepumpen.

Säkringar: Säkringarna kan ofta behöva bytas ut på grund av elektriska problem.

Koppling: Att köra aggressivt eller ovarsamt kan göra att kopplingen slits snabbt och går sönder. Vanligtvis ska det inte behöva åtgärdas förrän efter att en 150 000 km har körts, men det kan som sagt behöva åtgärdas betydligt tidigare på grund av en onormal körning.

Batteri: Batteriet kan behöva bytas ut vart 4:e till 5:e år på platser med kallt klimat och mer sällan i ett varmare klimat. Men för oss som bor i ett kallare klimat så kan ett batteri trots det hålla i upp till 10 år eller längre, beroende på underhåll och körvanor.

Strålkastare: Att köra ofta i mörker kan bidra till att strålkastarna kan behöva bytas ut oftare.

Utarbeta en underhållsrutin för bilen

4. Utarbeta en underhållsrutin för bilen

Det är lätt att glömma bort att kontrollera vissa väsentliga delar av bilen med jämna mellanrum. Därför är det nödvändigt att utarbeta en underhållsrutin för ditt fordon för att inte missa dessa avgörande detaljer för att din bil ska fungera smidigt och säkert.

Här är ett grovt utkast till en underhållsrutin du kan ha för din bil:

  • Se till att alltid kontrollera bilens manual för att bekanta dig med de olika delarna.
  • Kontrollera luftfiltret var 12:e månad för att se om det behöver bytas ut. Kontrollera din handbok för dess placering om du inte vet var det finns och ersätt vid behov det gamla med ett nytt.
  • Kontrollera oljefiltret om det finns behov.
  • Kontrollera däcken varje månad. De är viktiga för säkerheten, så de måste kontrolleras regelbundet för en säker körning. Däcken måste också vara tillräckligt pumpade för att fungera bra.
  • Inspektera alla bilvätskor, inklusive motorolja, kopplingsvätska, kylarvatten och bromsvätska. Kontrollera nivån på bilvätskorna två gånger i veckan för att vara säker på att de fortfarande ligger på sin genomsnittliga nivå eller om de har sjunkit. I fallet med bromsvätska på en låg nivå, så fyll på mer vätska för att öka effektiviteten.
  • Inspektera alltid bromsverkan varje gång du sätter dig i bilen. Bromsen är en säkerhetsåtgärd, så den måste fungera väl för att undvika olyckor under körning. Kör runt lite sakta på din gata och testa bromsarnas effektivitet vid lite olika intervall.
  • Ta alltid bort rost och beläggningar om du märker någon på batteriets poler.

Lär dig de vanliga bilproblemen du kan fixa själv

5. Lär dig de vanliga bilproblemen du kan fixa själv

Bilproblem kan vara allt från att få ett punkterat däck till att en strålkastare slocknar. Dessa är vanliga problem som händer lite då och då, och att veta hur man åtgärdar dessa problem kan bidra till att du inte kommer för sent till jobbet eller missar ett viktigt möte.

Punkterade däck

En punktering kan uppstå på grund av att du kört över ett vasst föremål, eller att du har slitna eller överpumpade däck. När detta händer kan det punkterade däcket antingen repareras eller behöva bytas ut. Det är dock viktigt att inte förlita sig så mycket på ett reservdäck.

För att reparera punkterade däck så följ dessa steg:

  1. Leta efter läckan genom att kontrollera däcket efter något föremål som kan ha punkterat det. Kontrollera också om det finns några hål eller sprickor på däcket. Du kan också pumpa upp däcket för att lyssna efter ett eventuellt väsande ljud.
  2. Ta bort hjulet genom att lossa muttrarna med en hjulmutternyckel innan du hissar upp bilen med domkraften. Sedan kan du ta bort muttrarna och hjulet helt efter att fordonet är upplyft och stabilt.
  3. Om däcket punkterats av ett föremål, ta försiktigt bort det och sätt in en plugg i hålet. Du kan också använda ett tätningsmedel för att tillfälligt reparera hålet.
  4. Pumpa sedan upp däcket och sätt tillbaka det. Med denna tillfälliga reparation kan du köra din bil säkert till verkstaden för en ordentlig reparation eller till och med för ett totalt däckbyte.

För att byta ett punkterat däck, se till att alltid ha ett extra reservhjul i bilen så att du kan använda det när något av däcken är skadat. Kontrollera regelbundet lufttrycket i ditt reservhjul, för ett reservhjul utan tillräckligt med luft har du ingen större nytta av vid en eventuell punktering.

Dött batteri

Att lämna strålkastarna tända, en extrem temperatur eller korrosion på batteripolerna kan resultera i ett svagt eller urladdat batteri.

Tecken som visar att ditt batteri är svagt eller dött inkluderar svaga eller helt släckta lampor, radion slutar fungera och motorn kanske inte startar. Du kan använda en batteritestare eller laddare hemma för att säkerställa att det inte är startmotorn eller generatorn som är defekt.

Så här startar du bilen om batteriet är dött:

  1. Parkera den nära en annan bil, dra åt handbromsarna och stäng av motorerna. Öppna sedan motorhuven och rengör det felaktiga batteriet om det finns korrosion eller beläggning på polerna.
  2. Använd startkablar, anslut de röda klämmorna till de positiva polerna och de svarta klämmorna till de negativa polerna på batterierna i båda bilarna. Anslut den fria negativa klämman till en omålad metalldel i bilen med det defekta batteriet.
  3. Starta först bilen med det fungerande batteriet och låt den gå en stund innan du startar bilen med det defekta batteriet.
  4. Låt båda motorerna vara igång i några minuter och koppla sedan bort kablarna i omvänd ordning som du kopplade in dem.
  5. Låt din motor gå i några minuter till för att låta batteriet laddas.

Strålkastarlampor

Dina strålkastarlampor kan sluta fungera eftersom de är utslitna, en säkring har gått eller så finns det problem med ledningar. Men när bara en glödlampa är påverkad så beror det mest troligt på att den har brunnit ut.

Du kan enkelt byta ut strålkastarglödlampor, speciellt om du har extra sådana i närheten.

Strålkastarna på bilar skiljer sig en hel del åt, så det är viktigt att kontrollera bilens manual.

Men generellt sett så kan du byta ut en strålkastarlampa med dessa steg:

  1. Parkera bilen, stäng av motorn och ta bort nycklarna från tändningen. Öppna bilens huv och lokalisera gummihuven som håller strålkastarlampan på plats.
  2. Ta bort ledningarna vid glödlampans bas och tryck ner klämman som håller glödlampan på plats.
  3. Ta bort den gamla glödlampan och sätt i den nya glödlampan samtidigt som du säkerställer att fett, olja eller smuts inte vidrör den nya glödlampan eftersom det kan göra att den brinner ut i förtid.
  4. Stäng motorhuven och starta bilen. Nu ska dina strålkastare vara tända och lysa.

Summering

Att lära sig själv att fixa med bilen är både intressant och roligt. Du får utforska och lära dig mer om ditt fordon, känna till dess delar, lär dig förstå dess behov av underhåll och veta vad du ska göra när ett mindre problem uppstår.

Denna kunskap kan spara dig mycket pengar och onödiga problem eftersom du vet hur du ska hantera småsaker som att byta ett däck och rengöra dina batteripoler själv. Det kommer också att spara dig tid om du råkar ut för något problem med din bil. Du kan då åtgärda det som är fel och köra snabbt och säkert tillbaka hem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *