”Motorväg” för cyklister mellan Lund och Malmö
För knappt 60 år sedan byggdes Sveriges första motorväg mellan Malmö och Lund.
Nu är det på gång en ”motorväg” för cyklister mellan de båda städerna.
– 2019 kan den bli verklighet, säger Henrik Bertheden som är projektledare vid Trafikverket.
I dag är det relativt få personer som dagligen cykelpendlar hela vägen mellan Malmö och Lund. De flesta av cykelpendlarna är ”förortsbor” som antingen cyklar till Malmö eller Lund.
– Tanken med en supercykelväg är att ge pendlarna en snabbare resväg och säkrare miljö vilket sannolikt kommer locka fler att cykla hela sträckan, säger Henrik Bertheden.
Det finns ännu inga mätningar för hur många som dagligen cyklar mellan Malmö och Lund. De stora – uppmätta – strömmarna i regionen går mellan Burlöv-Malmö (1 370) och Hjärup-Lund (458).
-Beräkningar visar att en upprustning av den befintliga cykelvägen ökar antalet pendlande cyklister med 177 stycken per dag. Med en ny cykelväg ökar antalet med 364.
Serviceanläggningar med pumpar
I diskussionen om hur cykelpendlingen mellan de båda städerna ska kunna öka har tre alternativ utkristalliserats:
- Upprustning av den befintliga cykelvägen.
- Ny cykelväg väster om den befintliga järnvägen.
- Ny cykelväg öster om den befintliga järnvägen.
Den befintliga cykelvägen är idag 17 kilometer lång. En ny supercykelväg längs järnvägsspåren väntas bli ungefär lika lång. Däremot beräknas pendlingstiden men en supercykelväg minska från 70 minuter till 43,5 minuter enkel resa (beräknat på medelhastighet 20 km/h inne i tätort och 30 km/h utanför).
En supercykelväg innebära bredare och flerfiliga körfält, serviceanläggningar med cykelpumpar och redskap för cykelunderhåll, törstsläckande caféer och minimal påverkan från korsningar med bilburen trafik.
– Idag går cykelvägen mellan Malmö och Lund en bit utanför orterna som ligger däremellan. Idén med en supercykelväg föddes i projektet som jobbar med en kommande utbyggnad av fyra järnvägsspår mellan Arlöv och Flackarp. Tanken är att en supercykelväg ska gå längs med spåren, vilket i sin tur också innebär bättre tillgänglighet för alla som pendlar med cykel, säger Henrik Bertheden.
Sveriges bästa cykelkommuner
Länsstyrelsen i Skåne har tagit del av studierna och väntas lämna besked i början av juni om vilken miljöpåverkan projektet innebär. Därefter, i augusti, tar Trafikverket beslut om fortsatta utredningar.
– Förhoppningen med supercykelvägen är att den ska gynna miljön och stimulera fler att pendla till jobbet med cykel. Inget är bestämt, mycket kan hända, men alla kommuner inblandade är positiva till förstudierna.
Anders Rubin (S), kommunalråd och tekniska nämndens ordförande i Malmö, håller med.
– Malmö och Lund blev nyligen utsedda till Sveriges bästa cykelkommuner. Det är en utmärkelse som vi är väldigt glada för. Det är ett erkännande av det arbete som de båda kommunerna har gjort. Det har också en signaleffekt: här cyklar man. Att man då också enkelt ska kunna cykla mellan städerna stärker vår gemensamma image och drar samtidigt in både Staffanstorp och Burlöv i denna profil.
Vad kostar projektet?
– Beroende på alternativ mellan 10 miljoner, för upprustning av befintlig cykelväg, till 25 miljoner om det blir en ny supercykelväg som byggs i samband med fyrspårsutbyggnaden mellan Arlöv och Flackarp, säger Henrik Bertheden.