”Inför 30-gräns i tätorter”
Det ska inte vara tillåtet att köra fortare än 30 km/h i tätorter. Forskare vid Lunds tekniska högskola anser att det skulle gynna både trafiksäkerhet och miljö.
Analyser av hastigheter, hållbarhet, olyckor med fotgängare och den senaste forskningen ligger bakom ställningstagandet. Forskarna anser att nackdelarna med att införa en 30-gräns i tätorter som minimala.
– Under 30 kilometer i timmen är dödsrisken nära noll. Vid 50 kilometer i timmen är risken för att dö eller skadas allvarligt cirka 20 gånger större, säger trafikforskaren Andras Varhelyi i ett pressmeddelande.
Med en 30-gräns konstaterar forskarna att restiden skulle bli längre, dock inte mycket.
– Den genomsnittliga reshastigheten i stadskörning är idag cirka 25 km/h. Att topphastigheten sänks på ett antal sträckor där det skulle gå att köra fortare än 30 km/h påverkar knappt restiden, eftersom man ändå måste sakta in och stanna vid trafiksignaler och vid interaktion med andra trafikanter, säger trafikforskaren Christer Hydén.